Repülőklubunk

repülés

A klub rövid története:

A tatabányai repülés több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Eleinte az esztergomi repüloklubban repültek a Levente Egyesület tagjai. Rubik Ernő oktató és repülogéptervező is nagyon kedvelte és segítette is őket.

A háború alatt nagyon sokan bevonultak, páran korengedménnyel. A háborút mindenki viszonylag ép bőrrel úszta meg. 1946-ban ott voltak az újraszerveződő tatabányai MADISZ “Jó szerencsét” Sportrepülő Egyesületben.

Kezdetben nem voltak gépei a klubbnak. Azonban bányászváros lévén szénért cserébe vettek repülogépeket és kiszolgáló eszközöket.

Az első üzemnap 1947. június 28-án immáron 150 fős klublétszámmal a Gerecsében volt az ún. Sárgadombon. Ezután keresték a megfelelő területet a repüléshez, miközben szaporodtak a repült órák, az “A” és “B” vizsgák. Végül 1948. augusztus 1. az első felszállás Kecskéd repülőtéren.

A Tatabányai Szénbányák és az MRSZ sokat segített a hangár építésében. Ettől kezdve megkezdődtek a rendszeres és folyamatos üzemnapok. A modellezés alapjául szolgált a repülés elsajátításához.

1949-ben a klub elsőként kapta meg a legeredményesebb repülőiskolának kiírt vándorzászlót. 1950-ben nagyszabású repülőnapot rendeztünk 20 ezres nézői részvétellel Tatabányán. 1952-ben újabb sikeres repülőnapot rendeztünk. A klub rendszeres utánpótlást kapott a modellező klubok tagjai közül.

Jó kapcsolatunk volt a szomszéd csehszlovák nyitrai repülő egyesülettel. Az 1956-os események miatt nem volt üzemnap, 1957-ben lassan tért magához a magyar repülés is, így a klub is. A 60-as években rendeződtek a sorok a repülőklub vezetősége és tagsága, valamint a repülőtér személyzete tekintetében. A klub ekkor lecserélte két koma típusú gépét az akkor kifejlesztett kétkormányos, Rubik Ernő által tervezett góbé típusokra, amely típusokon ma is folyik a vitorlázórepülő kiképzés. Ebben az évtizedben sok említésre méltó repülő teljesítmény született. Azonban 68-ban az MHSZ megszuntetett 14 klubot és repüloteret. A kecskédi repülotér a HM-é lett. Repülogépeinket és kiszolgáló eszközeinket szétosztották a többi repülőklubb közt.

1968 és 1985 között a klub egy része Péren míg mások Esztergomban és Dunaújvárosban repültek. 1984-re a 140-150 fős klubtagság 40-50 főre fogyatkozott. A kínálkozó helyzetet felismerve 1986. május 23-án megalakult a tatabányai oldtimer szakosztály. Egyelőre az esztergomi repüloklub keretein belül. 1987 tavaszán a Tatatbányai Szénbányák XV-ös akna területén felszabadultak épületek, amelyekből társadalmi munkában felépült a kecskédi repülőtéren a ma is muködő fogadó épület, műhely és a hangár. Teljesen kész állapotukat 1991-ben érték el. Sok cég segítette a klub újjáéledését.

1988. február 28-án megtartották az újraalakuló közgyűlést. Ezt megelőzően, január 12-ei dátummal kapta meg az Oldtimer Repüloklub a muködési engedélyt, immáron 124 fovel. Az első üzemnapra 1988. augusztus 13-án került sor. Az MHSZ megszűnése és és a rendszerváltás a repülőklubok onállósódását eredményezte. 1990. június 14-i dátummal a Bíróság elfogadta az Old Timer Aero Club alapszabályát és a klubot önálló jogi személlyé nyilvánítva bejegyezte. Ettől kezdve újra folyamatosak voltak az üzemnapok és a vitorlázórepülő kiképzés.
1991. májusában a Tatabánya testvérvárosából, Aalenbol érkező gépek landoltak a kecskédi repülotéren meghívásunkra. 1996-ban felkeresték a régi repülős társakat, segítőket és támogatókat. 1997. márciusában a vezetőségválasztó közgyűlés során a klub vezetősége átalakult. Ebben az évben öt szakosztály működött, összesen 111 fovel. 2003-tól a repüloklub hivatalos székhelye a mai, Bem J. u. 1-es szám.
A klub napjainkban:

Jelenleg 3 féle szakosztály működik repülőklubunkban: oldtimer, motoros, vitorlázó. Az oldtimer szakosztály a (már) nem aktív pilótákat, a motoros szakosztály a motoros vitorlázó, motoros sárkány, motoros repülőgépvezetőket, míg a vitorlázó szakosztály a vitorlázó repülő pilótákat fogja össze.

Klubhelyiségünk Tatabányán míg repülőterünk onnan nagyjából 7 km-re Kecskéd község mellett található. Legfőbb célunk a repülés feltételeinek megteremtése és fenntartása azok számára akik hobbi vagy verseny szinten űzik ezt a sportot, valamint azok számára akik csak kipróbálnák milyen érzés a levegőbe emelkedni, esetleg családtagjainak, barátainak szeretne maradandót ajándékozni.

Klubunk jelenleg egy motoros és öt üzemkész vitorlázó repülőgéppel rendelkezik. A repülőtéren vannak még további vitorlázó, motoros vitorlázó, motoros repülőgépek valamint motoros sárkányok magánkézben.